29 sierpnia 2011

Jak radzić sobie z oszustami

Tutaj, można znaleźć dyskusję związaną z tematem oszukiwania na sesjach gier fabularnych. Ogólnie dużo niezgadzania się i popadania w skrajności - jeśli masz słabe serce i uważasz, że MUSISZ zareagować, gdy ktoś na internecie się (Twoim zdaniem) myli - nie czytaj. W telegraficznym skrócie: Stwierdzono, że jeśli Narrator nie pozwala Graczowi, na wykorzystanie jego własnych umiejętności lub posiadanej wiedzy, aby zdać test trudności za swoją postać (czyt. oszukiwać), to taki Narrator nie pozwala Graczom odgrywać w ogóle swojej postaci, a cała gra opiera się rzucaniu kością. Hm...
Czyli jeśli nie jesz marchewek, to znaczy, że nie jesz warzyw. Interesujące.

Nie rozgrzebując jednak tego tematu, zostańmy przy tym co ważne, czyli przy marchewkach (hę?). Ważną do omówienia kwestią jest: "Co robić, kiedy Gracz oszukuje?". Z dostępnych metod kija i marchewki, ja wybieram marchewkę.

26 sierpnia 2011

Everybody cheats!


Kontrowersyjny temat pojawił się ostatnio na spotkaniu Master-Mind, a mianowicie To roll or not to roll. Czyli odwieczny konflikt, mechanika albo storytelling (opowiadanie historii). Temat fajnie przedstawiony, polecam się zapoznać - odsyłam do prezentacji i nagrania audio. Niestety nie uczestniczyłem w spotkaniu, bo miałem zepsuty mikrofon oraz klawisz spacji i jedyne co zdołałem napisać to: niemammikrofonuiniedziałamispacja. Kiedy jednak prelekcja zmierzała już ku końcowi i nic nie zapowiadało nadchodzących strasznych chwil, zostały wypowiedziane tragiczne w skutkach słowa:
"- Kiepska charyzma Postaci, ale tak piękny opis Gracza, że kości przestają być brane pod uwagę
- No i to się sprawdza, w każdym systemie [...] Jest to zasada, którą wiele osób wprowadza."
Chodzi mniej więcej o to, że kiedy Gracz opisze coś wspaniale, to nie sensu w ogóle interesować się odgrywaną przez niego postacią, bo test został zdany.

Osoby, które wprowadzają taką zasadę zapominają o jednej bardzo ważnej rzeczy: Wszyscy oszukują.

23 sierpnia 2011

Słowniczek RPG

Słowniczek opisujący nie zawsze zrozumiałe zwroty używane na tym oraz na innych blogach RPG.


Gra Fabularna
Gracz - uczestnik gry fabularnej.
Postać Gracza/Bohater Gracza/BG - postać stworzona przez Gracza, na potrzeby gry fabularnej. Nie mylić z Graczem.
Narrator/Mistrz Gry/MG/Mistrz Podziemi/MP/Dungeon Master/DM - osoba przygotowująca zarys opowieści i nadzorująca świat przedstawiony, w którym znajdą się Postacie Graczy.
Postać Mistrza Gry/Bohater Niezależny/BN/Non-Player Character/NPC - postać stworzona przez Mistrza Gry, na potrzeby gry fabularnej.
Karta Postaci - kartka zawierająca opis Postaci, najczęściej przedstawiony w języku mechaniki danego świata. Przykładowe karty postaci [1], [2], [3].
Opowieść/przygoda - fabuła, tworzona wspólnie przez Narratora i Graczy. Czasami używane zamiennie ze słowem sesja, np. "wczoraj na sesji udało nam się obronić krasnoludzką twierdzę".
Sesja - spotkanie, podczas którego gra się w gry fabularne.
Podręcznik RPG/System RPG - podręcznik do gry fabularnej, zawierający opis świata oraz zbiór zasad, zwany mechaniką.
Mechanika - zbiór zasad, rządzących światem gry fabularnej.
Świat Gry - świat przedstawiony, w którym toczą się wydarzenia, dotyczące Postaci Graczy.
k4, k6, k8.../d4, d6, d8... -  litera "k", oznacza "kość" ("d" oznacza "dice"), a liczba obok oznacza ilość ścian kostki. Normalne kości mają 6 ścian, ale podczas gier fabularnych używa się kości od czterościennych, przez dwunasto- i trzydziestościenne, aż do stuściennych.

Słowniczek RPG jest otwartym projektem, który będzie stale poprawiany i aktualizowany. Wszelkie uwagi i komentarze mile widziane.

15 sierpnia 2011

II Wojna Światowa RPG

Kilka lat temu, otarłem się o sesję w klimacie II Wojny Światowej. Później jednak była cała masa smoków, bazyliszków, królów i czarodzejek stojących na drodze i jakoś nie wróciłem do tej tematyki. Oczywiście, stawało się też na przeciwko nazistów, ale w klimatach Indiana Jones, a nie Kamieni na szaniec. Kiedy zobaczyłem nowy utwór Sabatonu, to aż mnie skręca, żeby zagrać w coś w klimatach wojennych.



3 sierpnia 2011

Master-Mind

Ostatnio było o Klanach RPG, a dzisiaj będzie o Klubach RPG. Chociaż bardziej adekwatną nazwą, byłyby spotkania z grami fabularnymi. Czyli spotykamy się, żeby porozmawiać o grach fabularnych, a niekoniecznie grać. "Zaraz, ale po co rozmawiać, skoro można grać?" Ano po to, żeby rozwijać swoją pasję. Niestety nie każdy ma w okolicy podobnych sobie zapaleńców, gotowych poświęcić na ołtarzu wiedzy, kilka godzin ze swojego życia. Na szczęście, od kilkunastu lat mamy ogólnodostępny Internet w Polsce, a dzięki niemu i kilku entuzjastom, od stycznia 2011 mamy Master-Mind!

1 sierpnia 2011

Rycerze Nocy


Klan Rycerzy Nocy, czyli moje pierwsze spotkanie z grami fabularnymi. Przypomniałem sobie o tym, podczas pisania do Karnawału Blogowego. Piękne wspomnienia, którym zdecydowanie należy się osobna wzmianka. Gry fabularne w internecie. Play By Chat. Cała społeczność ludzi, którzy po prostu lubią sobie pograć. Na początku obejrzałem jak wygląda sesja - WOW! Świetne! Nie wiedziałem, że takie coś istnieje, a jednak podświadomie wiedziałem, że cały czas tego szukałem. Wstrząs przeżyłem, gdy jeden z obecnych powiedział: chodź zagrać. Stres, stres i stres. Pierwsza sesja, była jak skok do basenu z 10 metrowej wieży. Niby umiesz pływać, niby widziałeś jak inni skaczą, ale cholera, wejdź tam na górę i skocz! Po pierwszym skoku, już wiesz, że nie było się czego bać, ale przed nim...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...