28 września 2011

Opowieść na każdej sesji


Zastanawiałeś się kiedyś, jak wprowadzić Graczy do nowego dla nich świata? W jaki sposób dokonać tego, aby Gracze odczuli pożądany przez Ciebie klimat? Jak nie zanudzić Graczy, jednocześnie ucząc ich m. in. historii, kultury i uzbrojenia obecnego w świecie, w którym życie spędzają ich Postacie?

Właśnie zaczynam prowadzić sesję dla nowych Graczy. Mówiąc nowych, mam na myśli takich, którzy nigdy nie grali w gry fabularne. Wiedzą o co chodzi, grają w gry planszowe, karciane, niektórzy w bitewne. Klimat znają, ale nigdy nie grali. Wybrałem dla nich Warhammera (kojarzą Stary Świat z gry bitewnej i karcianej, dzięki czemu jest rozpoznawalny) i zacząłem myśleć. Jeśli przeczytam na początku sesji wszystkie lub znaczną część informacji dotyczących polityki Starego Świata, historii, kultury, systemu monetarnego i jeszcze kilku innych, to Gracze po pierwszej godzinie usną albo pójdą do domu. Z drugiej strony, bez żadnych informacji o świecie Gracze będą działali po omacku i każdy uzyskany strzępek informacji na sesji, spowoduje serię kolejnych pytań, a to z kolei będzie psuło klimat. Postanowiłem zrobić to, co większość prowadzących na początku kampanii. Przygotowałem na sesję opowieść.

Jak to zrobić? Korzystamy z gotowych rozwiązań. Przykładowo, chcąc opowiedzieć kilka słów o obecnej sytuacji w Starym Świecie, bierzemy gotowy tekst z podręcznika Dziedzictwo Sigmara:
"Groźba Chaosu nie została zażegnana, lecz Imperator zyskał trochę czasu. Odroczenie wojny jest dla Imperium niezwykle cenne. Chociaż koszmarni wojownicy Archaona rozproszyli się, a on sam wycofał się do starożytnej Mosiężnej Twierdzy w Górach Środkowych, gdzie zbiera siły i planuje nową kampanię, to wojska Imperium poniosły dotkliwe straty..."
i przerabiamy go na opowieść wiesza:
"Jak wielu z was podejrzewa, nie przynoszę wam drodzy słuchacze, pociechy moimi słowami. Zwyciężyliśmy, to prawda, ale groźba Chaosu nie została zażegnana. Nasz błogosławiony Imperator, Karl Franz zyskał nam wszystkim jedynie trochę czasu. Odroczenie wojny jest teraz, dla naszego niegdyś potężnego Imperium, niezwykle cenne. Nasze Imperium podupadło i nie byłoby w stanie się obronić, przed kolejnym tak potężnym najazdem. Chociaż koszmarni wojownicy Archaona rozproszyli się, a on sam wycofał się do starożytnej Mosiężnej Twierdzy w Górach Środkowych, to nasze imperialne wojska poniosły równie dotkliwe straty..."
Oczywiście to tylko fragment, pełna opowieść dla Graczy byłaby oparta na całym akapicie Obecny stan Imperium. Przy opowieść należy również pamiętać, aby całość była krótka - wystarczy 5-10 minut.

Opowieść może przybrać najróżniejsze formy. Może to być opowieść bajarza przy ognisku, może to być list od krewnego opisujący aktualną sytuację w jego mieście czy artykuł w gazecie. Jeśli Postacie Graczy nie mają możliwości obcowania z opowieścią (przykładowo są na pustyni, w lochach zamku czy na bezludnej wyspie) można użyć metody retrospekcji. Bohaterowie Graczy przypominają sobie, że kilka miesięcy wcześniej siedząc w karczmie byli świadkami opowieści, jednak do tej pory nie przykładali do niej należytej uwagi.

Co jest nowego w opisywanej technice? Powtarzalność. Większość Mistrzów Gry, pierwsze 10-20 minut pierwszej sesji, poświęca na wprowadzenie do świata/do kampanii. Dzięki temu, osoby żyjące w danym świecie przez średnio 30 lat (Postacie Graczy), nabywają wiedzę niezbędną do poruszania się po najbliższej okolicy i to najlepiej z przewodnikiem. I tyle. Jeśli Gracz nie zadba sam o siebie (czyt. nie przeczyta sam podręcznika) to nikt inny za niego tego nie zrobi. Powoduje to, że Postać Gracza jest ograniczona, przez jego niewiedzę. Jeśli Gracz ma informacje, na temat zależności konkretnych państw, zna się na polityce, wie kto rządzi w którym mieście, a jego Postać powinna posiadać taką wiedzę (szlachcic, szpieg itp.) to on nie zwiększa swoich szans na wykonanie konkretnej akcji (nie oszukuje), ale zwiększa ilość dostępnych dla jego Postaci możliwości. Dzięki wprowadzeniu opowieści na każdej sesji, dajemy Graczom świetny prezent - wiedzę.

Jednak nie tylko Gracz grający postacią na wysokim stanowisku, powinien mieć dostęp do takiej wiedzy. Każdy chłop we wsi też posiada swoje zdanie na temat najbliższych miast i wsi oraz na temat Pana jego włości. Ma podstawową wiedzę na temat dzikich stworów czy zagrożeń płynących z używania magii. Niech Mistrz Gry dostosuje opowieść do Postaci Graczy. Niech chłopi usłyszą opowieść nt. stworów grasujących w pobliskich lasach, mrocznego kultu w najbliższym mieście czy oczerniających plotek dotyczących mieszkających niedaleko zamożnych osób.

Uraczcie Mistrzowie Gry, swoich Graczy opowieścią. Niechaj płynie ona z ust waszych, jako ogarek oświaty i napełnia ich umysły wiedzą. Wiedzą, jakże niezbędną do czerpania pełnymi garściami przyjemności, ze źródła gier fabularnych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...